Hvordan PUBG ble delt til suksess

Min blogg gjennom Digital Markedsføring

Hvordan PUBG ble delt til suksess

 

Hvorfor ble egentlig et ukjent spill til en massiv suksess uten markedsføring?

I en artikkel publisert på IGN, viser skaperen av spillet PlayerUnkown’s Battlegrounds (bedre kjent som PUBG) Brendan Greene til at de aldri trodde spillet sitt skulle bli så stort. De opplevde i løpet av kort tid å tredoble forventet kjøp, og før det hadde gått et år solgte de totalt 15 millioner kopier. Hvordan fikk de til dette?
Spillets mekanisme i seg selv er i et «alle mot en» scenario, der man skal nedkjempe alle på kartet for så til slutt stå som den eneste overlevende. Dette viser til klar inspirasjon fra filmer som Battle Royale (2000), og Hunger Games (2012). Vil du lese mer om hvordan spillet fungerer, kan du lese filmpolitiets anmeldelse her.

I artikkelen av IGN, forklarer Greene at mye av årsaken er at de publiserte spillet på plattformen Steam. Det gjorde spillet enkelt å få tak i, siden det er lett å kjøpe og laste det ned. Som en erfaren steam-bruker vil jeg påpeke at PUBG, også har ligget lenge under »trending» fanen på plattformen. Likevel må den økte populariteten som førte til at det havnet der, forklares.

Spillets historie begynte med en modifikasjon av det da populære spillet Arma 2, mer historie kan du finne her. Rykter om Greenes eget spill kan ha påvirket det eksisterende miljøet som spilte denne modifikasjonen, men word of mouth kunne neppe være nok.
Som Jason Maestas påpeker til en artikkel i NYMAG, så var det takket være strømmetjenesten Twitch. Han påstår at teamet bak spillet gjorde en bra jobb ved å få mange kjente Twitch-streamere til å spille det. Siden spillet allerede har en allerede appellerende side ved seg, ville det da være en enkel måte å få spillet kjent og attraktivt ved å få opinion og kjente »ansikt» i miljøet til å spille det.

Dette vil jeg si er en spennende variant av content marketing. Siden kunden oppsøker »produktet» uten å ha sett innhold laget av selskapet Bluehole, men nettopp fordi de har sett content laget av en annen part.  Innholdet er ikke delt kun på Twitch, og langt derifra. Søker jeg på Youtube etter PUBG, får jeg i skrivende stund opp 5,010,000 resultater. Facebook er også en plattform der andre sider deler morsomme klipp av kjente youtubere og sprer det ut i sine kanaler. Dette er et virkelig supert eksempel på hvordan man i en digital verden kan oppnå tredoblede resultater på under forventet tid.

 

2 Responses

  1. Jesper BM sier:

    Mye bra her! Fortsett det gode innholdet 🙂

  2. Kp sier:

    Veldig interessant innlegg! Kan du grave enda dypere? Var dette planlagt eller var det kun tilfeldigheter? Kunne de gjort det enda bedre ved hjelp av mer bevisst markedsføring? Se: https://kampanje.com/archive/2010/11/–verdens-beste-kampanje-i-sosiale-medier/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *